Använder Blogger.

fredag 3 september 2010

Musik, Bläckfisk och Taekwondo

God kväll Sverige! Idag har varit en innehållsrik dag. Jag har bland annat tagit min första lektion någonsin i Taekwondo (på koreanska!), fått två komplimanger av koreaner (en för mitt koreanska uttal som tydligen är bra, och en för att jag nu äntligen lärt mig äta med pinnar!) och ätit kokad bläckfisk.

Well, bläckfiskhistorien låter väl inte så farlig, men jag kan säga er att det var inte sådana där "calamares" som vi Europeer kan äta och tycka vi är otroligt exotiska... Utan det här var kokad bläckfisk tillsammans med annat kokat kött och grönsaker. Då jag vet att några av er vill se mig äta något koreanskt, så filmade jag det och lade in i min lilla film som ni kan se här nedan. Där kan ni även se några sekunder från en koreansk musiklektion.

Angående Taekwondon måste jag säga att jag ser fram emot att lära mig det! Läraren var jättetrevlig (även fast vi endast kunde kommunicera med kroppsspråk), och han sa att vi kunde få ytterligare extralektioner av honom i Taekwondo om vi ville. Så, nu kommer vi ha tre Taekwondolektioner i veckan, plus en stund extra efter den på måndag och onsdag.

Jag märkte idag att jag måste jobba på att bli vigare till att börja med, så läraren gav mig och Lukas (min svenske rumskamrat) tipset att "töjträna" eller vad man nu skall kalla det 10 minuter om dagen. Så, från och med nu skall jag verkligen försöka lära mig denna koreanska nationalsport!

Vidare har jag haft en del givande samtal med koreanska studenter om deras kultur och deras sätt att kommunicera med varandra. Vi talade faktiskt även lite kring vad jag som framtida affärsman skall tänka på när jag kommer till Korea in business. Det var mycket intressant! Säg "annejonghaseo" (uttal) och du kan ha kontraktet så gott som påskrivet!

Jag har även märkt att amerikanska och koreanska lärare blir mycket intresserade av affärsprogrammet när jag berättar om det och förklarar vad det går ut på. På något vis är det så exotiskt för dem att vi arbetar på ett sådant praktiskt plan i skolan, samtidigt som studier på detta praktiska plan förbereder väl för högskola.

Well, nu skall jag plugga i tre timmar till innan det blir dags för sängen! Hoppas att ni har en bra dag där hemma i Sverige!

P.S. Glöm inte att kolla in den koreanska musiklektionen med mera i videon här nedan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP