Använder Blogger.

torsdag 14 oktober 2010

Vykort och Fika-time!

God morgon världen!

Här i Busan är det strålande väder denna dag och morgonen har jag ägnat åt att skriva vykort till alla jag saknar där hemma i Sverige! Om det är någon som inte gett mig sin adress och som skulle vilja ha en liten hälsning från Korea, tveka inte att skriva den i en kommentar till detta inlägget!

Under lunchen idag skall jag bege mig till postkontoret för att posta de vykort jag hittills skrivit, och jag kom just på att jag gjort ett enormt misstag på många av dem; Jag har skrivit namnen och adresserna med en röd penna! För många av er kanske det inte låter så farligt, men saken är den att man i Korea bara använder röd penna när man skriver en död persons namn.... Hmm.. Jag får helt enkelt hoppas att mina vykort kommer fram och inte fastnar i någon mordutredning eller på någon begravningsbyrå eller liknande på vägen...

För övrigt har jag och Lukas haft lite svensk Fika-time. Uttrycket låter ju inte direkt som vi brukar säga i Sverige, men tydligen är "fika-time" något mycket speciellt för Sverige; Jag frågade nämligen en korean som varit i Sverige vad hon tyckte var märkligast.. Hon svarade "the fika-time on sundays.. It was so different for me, but I loved it! A lot of coffie and coockies". Visserligen var hon i Sverige på kyrkligt uppdrag och syftade på kyrktanternas söndagskaffe när hon talade om fika-time.. Men ändå. Det ligger något i det, jag saknar också fika-time! Hur som helst bestämde vi oss igår för att ha lite förmiddagsfika! Bild på den ser ni nedan.

Nu skall vi snart ha musiklektion, jag hoppas att ni alla har det bra där ute i världen! Här kommer lite bilder!

För att handla glass i kiosken behöver man skriftligt tillstånd av lärare!
Något annorlunda mot Sverige...


Fika-time!


Många vykort har skrivits och skall skickas iväg! Vill du ha en liten hälsning från Korea? Lämna då din adress i en kommentar på detta inlägg!

3 kommentarer:

  1. woah, jag förväntar mig ett alldeles eget vykort bara så du vet ;)
    och om du inte redan har skrivit ett/kan min adress så tycker jag du kan få skämmas lite ;D

    .. och fatta vad jag skrattade när jag läste om det med röd penna hahaha xD

    SvaraRadera
  2. Oh herre jäklars din adress finns inte på min lista men i min mobil så jag skall allt se till att hitta ett grymt vykort till dig ;) Har inte skrivit till alla ännu.. :P Har du Tinna och Kristers adress med? ^^ De e helt sjukt det går typ inte att hitta vykort här :O Bara fula... XD Hemskt, men men well well jag skall leta extra mkt för dig ;) <33

    SvaraRadera
  3. Haha oj då det var inte så bra med den röda pennan! :O du fick min adress väl? =) saknar dig! kjaaam <3

    SvaraRadera

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP