Använder Blogger.

lördag 23 oktober 2010

₩1000.

Det där med valutor och hur mycket man får för pengarna tycker jag är något mycket komplext och förvirrande. Jag menar, för 1000 får du 4 koppar "lyxkaffe" i Korea, för SEK 1000 får du en rätt så schysst vinterjacka i Sverige. ₩1000 är värda drygt SEK 6 i med dagens valtakurs, och för SEK 6 får du knappt 1/2 kopp vanligt billigt skolcafékaffe i Sverige. SEK 1000 är värda ungefär ₩169000, och för ₩169000 får du en mycket dyr märkesjacka i Korea! Koreaner tjänar visserligen mindre än vad vi svenskar gör, en McDonald's- arbetare här tjänar till exempel ungefär SEK 23 per timma, jämfört med mina SEK 73 per timma för samma arbete i Sverige.

Dock tycker jag ändå det är mycket krångligt när jag skall fatta egna köpbeslut här; Hela tiden försöker man jämföra och se hur mycket man tycker köpet är värt i SEK, men man glömmer ofta att det kan vara svindyrt för koreanerna, och att det därmed borde finnas billigare ställen...

Komplicerat som sagt, men ack så intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP