Använder Blogger.

söndag 31 oktober 2010

Klippt mig i Korea

Hej alla bloggläsare! Jag hoppas ni njuter av helgen och det kommande höstlovet (för er svenska läsare). Själv har jag en helt vanlig söndag som jag skall ägna åt mitt handelsprojekt och min roman, som för övrigt verkar mycket bra hittills (Wuthering Heights av Emily Brontë).

Igår gjorde jag något som faktiskt var något av en personlig utmaning för mig: jag klippte mig hos en koreansk frisör! I Sverige har jag gått hos samma frisör i 10 år nu, så nog vart jag nervös. Dessutom kunde frisören inte engelska, så jag fick använda bildspråk för att förklara hur jag ville ha håret klippt (jag ritade en bild som ni ser längre ner i inlägget). Resultatet blev bra, trots att klippningen bara tog 20 minuter och kostade ₩8000 (motsvarar SEK 47).

En liten fråga som alla ni trädgårdsintresserade kan känna er manade att svara på;
Hur lång tid tar det för Kinakol och frukter som till exempel Äpplen eller Päron att bli dåliga efter skörd i Sverige? (klicka på kommentarer i slutet av detta inlägg för att svara)

Tack för hjälpen till er som svarade! Varför jag behövde veta detta kommer ni få reda på senare i höst...

Ha en riktigt bra dag!

Dagens frukost på balkongen framför en solig horisont full med fina fartyg; Starbucks Espresso Milano och Cheesecake. Wonderful!

Ibland kan som sagt bildspråk vara användbart...

Mini-mini Coca Cola! Jag tycker allt att det borde säljas i Sverige med. Man vill oftast inte ha så mycket, inte jag i alla fall...


Inlägget är skrivet på iPhone.

1 kommentar:

  1. Marléne Andersson31 oktober 2010 kl. 21:52

    Kinakål : Hållbar i ca 2 v i kyl. Bästa förvaring är vid 0 grader och 95-100% relativ luftfuktighet ; då den kan vara hållbar i upp till 24 Dygn.
    Äpplen : Hållbarheten beror mycket på mognadsgrad vid skör och äpple-sorten (Mat-eller Ät-äpple ) samt hur dom ligger förvarade.
    Äpple som ligger lösa vid:3-5 grader = 2-6 veckor
    - " - : 20 grader = 1-4 veckor.
    Äpple som är förpackade vid 3-5 grader = 1-4 veckor.
    Äpple som är förpackade vid 20 grader = 4-7 DYGN
    Ideal förvaring för äpplen är ; Löst förvarade och ca 0-6-8 grader och 95-100% luftfuktighet.
    Hoppas att du kan få ut vad du behöver av dessa svaren av mig ! Kanske till någon hjälp i af ! Kram

    SvaraRadera

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP