Använder Blogger.

söndag 28 november 2010

Vågar jag åka till Seoul?

God kväll kära bloggläsare!

Dagen har ägnats åt romanen "Svindlande Höjder" samt filmatiseringen av denna. För första gången i mitt liv har jag inte tänt något första adventsljus, och för första gången har jag även upplevt en första advents-söndag då det är 17°C varmt ute och strålande sol så att det nästan känns som sensommar.

Resten av denna kväll skall ägnas åt matte och förhoppningsvis även kontakt med nära och kära i Sverige.

Angående staden som nämns i rubriken av detta inlägg, Seoul (Sydkoreas huvudstad), så är det planerat så att vi skall åka dit och vara där tisdag-onsdag nu i veckan som kommer. Dock blir jag lite småskraj när jag ser detta klipp på PlayRapport:


Läget blir mer och mer spänt, och jag vet inte riktigt vad jag skall tro att denna militärövning kommer att leda till. Personligen tycker jag inte att det är ett smart drag av Sydkorea att provocera Nordkorea genom att genomföra ytterligare en militärövning nära gränsen mellan länderna.. Nåväl, vi får väl se vad som händer. Jag litar ändå på beslutsfattarna här i Sydkorea.

Men vågar jag åka till Seoul eller ej?

USA och Sydkorea har nu inlett en militärövning tillsammans nära gränsen till Nordkorea.

2 kommentarer:

  1. Klart du vågar åka. Svenska medier verkar blåsa upp läget lite tycker jag, BBC och CNN har lite mer nyanserad rapportering. Det vistas trots allt 20 miljoner människor i Seoul dagligen, och ingen av dem kommer att ändra på sina rutiner på grund av något "spänt läge"... Och till sist vore det underligt om USA och Sydkorea ställer in en övning som varit planerad sedan länge, vore inte det värre i det långa loppet egentligen eftersom det skulle ge bilden av att Nords taktik fungerar?

    Så åk och ha kul, koppla av och upplev allt du kan av Seoul. Det är en jättefin stad...

    travelingseoul.tumblr.com

    SvaraRadera
  2. Jag har också läst lite utländska medier nu och som du säger så verkar de svenska blåsa upp läget lite. När jag hörde om övningen visste jag inte att den var planerad sedan så länge, men nu vet jag det och håller med i vad du säger.

    Vi åker imorgon, det skall bli jättekul! :)

    SvaraRadera

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP